Додаток
до
листа Міністерства
освіти
і науки України
від
22.09.2021
№ 1/9-482
ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо викладання
навчальних предметів у закладах загальної
середньої
освіти у 2021/2022 навчальному році
Викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у
2021/2022 навчальному році здійснюватиметься відповідно до вимог:
Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 21.02.2018 № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів
України від 24.07.2019 № 688);
Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 23.11.2011 № 1392.
Виконання вимог зазначених державних стандартів є обов’язковим для всіх
закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і
форми власності.
Забезпечувати здійснення контролю за досягненням учнями результатів
навчання, визначених відповідними Державними стандартами, згідно з частиною
четвертою статті 38 Закону України «Про повну загальну середню освіту», зобов’язаний
керівник закладу освіти.
Основним документом, що забезпечує досягнення учнями
визначених відповідними Державними стандартами результатів навчання, є освітня
програма закладу загальної середньої освіти, що містить навчальний план і перелік
навчальних програм. Навчальним планом визначається загальний
обсяг навчального навантаження, навчальними програмами
предметів/інтегрованих курсів – очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Підручник
– це один з педагогічних засобів (з-поміж багатьох інших), що допомагає
розв’язувати освітні завдання, визначені освітньою програмою.
Відповідно до навчальної програми предмета/інтегрованого курсу вчитель
складає календарно-тематичне планування з урахуванням навчальних можливостей
учнів класу.
Календарно-тематичне та поурочне планування здійснюється вчителем у довільній формі, у
тому числі з використанням друкованих чи електронних джерел тощо. Формат,
обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних планів та поурочних
планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Встановлення універсальних
стандартів таких документів у межах закладу загальної середньої освіти, міста,
району чи області є неприпустимим.
Під час розроблення календарно-тематичного та системи поурочного планування вчитель самостійно вибудовує послідовність формування очікуваних результатів навчання, враховуючи при цьому послідовність розгортання змісту предмета в підручнику. Учитель може, відповідно до того, як учні засвоїли навчальний матеріал, визначати місце теми в системі уроків, кількість годин на вивчення окремих тем.
Контроль виконання педагогічними
працівниками та учнями (учнем)
освітньої програми (індивідуальної програми розвитку, індивідуального
навчального плану), згідно з частиною четвертою статті 38 Закону України «Про
повну загальну середню освіту», здійснює керівник закладу освіти.
У зв’язку із світовим викликом щодо епідеміологічної ситуації, що має місце
і в Україні, та необхідністю введення карантинних заходів задля запобігання поширенню
вірусних хвороб, у календарно-тематичному плануванні з предметів/інтегрованих
курсів важливо врахувати можливість організації освітнього процесу в межах
навчального року в умовах карантину.
Для організації дистанційного навчання в цей період
пропонуємо скористатися методичними рекомендаціями, поданими у листах МОН від
23.03.2020 № 1/9-173; від 16.04.2020 № 1/9-213; методичними рекомендаціями
«Організація дистанційного навчання в школі» (авт.: А. Лотоцька,
О. Пасічник), розробленими за підтримки МОН (https://cutt.ly/MynTayc).
Міністерство освіти і науки України спільно з Українським інститутом
розвитку освіти та Міністерством цифрової трансформації України із метою
забезпечення рівного доступу до якісної шкільної освіти учнів 5 – 11 класів
запустили платформу для дистанційного та змішаного навчання «Всеукраїнська
школа онлайн». Актуальність створення національної освітньої платформи
зумовлена не тільки викликами, пов’язаними з поширенням COVID-19, а й
стратегічною необхідністю забезпечення сталості та якості навчального процесу і
рівного доступу до знань для всіх учнів України незалежно від їх місця
проживання та наявних ресурсів. Всеукраїнська школа онлайн – E-SCHOOL.net.ua – це сучасний онлайн-ресурс для змішаного
та дистанційного навчання учнів середньої та старшої школи (5 – 11 класи) з
уроками та методичними матеріалами, що відповідають державним стандартам. Навчальний
контент платформи містить уроки з 18 основних предметів. «Всеукраїнська школа
онлайн» забезпечує учнів відеопоясненнями, конспектом, тестами та можливістю
відслідковувати свій навчальний прогрес, а вчителів – необхідними методичними
рекомендаціями та прикладами застосування сучасних освітніх технологій.
Заклад освіти може організувати дистанційне навчання за допомогою:
поєднання онлайн-занять через Zoom, Skype, Instagram, Google, Hangouts тощо;
заздалегідь записаних відеоуроків, презентацій від вчителів чи із зовнішніх
освітніх ресурсів; ретельно підібраних завдань для самостійної роботи із
подальшою перевіркою; використання безкоштовних вебсерверів та платформ, наприклад
Google, Classroom, Moodle, Microsoft Teams.
Надзвичайно важливим є чітка система організації дистанційного навчання в
школі з самостійним опрацюванням матеріалу (розклад, критерії оцінювання,
узгодження кількості контрольних робіт – не більше ніж три на тиждень,
урахування вікових особливостей щодо виконання домашніх завдань). Домашні
завдання мають бути посильними для самостійного виконання дітьми та з чіткими
порадами й інструкціями.
Актуальною формою дистанційного навчання є також розміщення на сайті
закладу освіти записів відеоуроків з різних навчальних предметів, презентацій,
відеоконференцій, інформування учнів та батьків про освітні ресурси. Важливо,
щоб в учнів були чіткі інструкції до завдань, які необхідно виконати, та вільний
доступ до навчальних матеріалів. Якщо вчитель чітко спланує роботу, визначиться,
як буде проводити дистанційне навчання, які цифрові сервіси буде
використовувати, підготує/використовуватиме якісні навчальні матеріали та
організує зворотний зв’язок з учнями, то таке навчання забезпечить необхідну
якість освітніх послуг.
Акцентуємо увагу на тому, що відповідно до Порядку поділу
класів на групи при вивченні окремих предметів у закладах
загальної середньої освіти (додаток 2 до наказу Міністерства освіти і
науки України від 20.02.2002 № 128, зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України 06.03.2002 р. за № 229/6517, із змінами, внесеними згідно з
наказом Міністерства освіти № 572 від 09.10.2002, наказом Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту № 921 від 17.08.2012, наказом Міністерства
освіти і науки № 401 від 08.04.2016) клас може ділитися на групи:
під час вивчення української та іноземної мов за умови наявності в класі
понад 27 учнів;
під час проведення практичних занять з інформатики із використанням комп’ютерів
за умови не менше ніж 8 учнів у групі.
Можливість поділу класів на групи під час вивчення окремих предметів має
бути зафіксована в освітній програмі закладу освіти.
Оцінювання
результатів навчання учнів у закладах загальної середньої освіти урегульовано такими документами:
Закон України «Про повну загальну середню
освіту» (стаття 17);
Порядок переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти
до наступного класу, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України
14.07.2015 № 762 (у редакції наказів Міністерства освіти і науки України № 621 від
08.05.2019, № 268 від 01.03.2021), зареєстрований в Міністерстві юстиції
України 30.07.2015 за № 924/27369;
Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів
1 – 4 класів закладів загальної
середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 13.07.2021
№ 813;
Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень
учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і
науки України від 21.08.2013 № 1222 (чинні для 5 – 11 класів);
Інструкція з ведення класного журналу 5
– 11(12) класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом
Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496.
Ураховуючи численні звернення громадян, які надходять до Міністерства
освіти і науки України, привертаємо увагу на питання оцінювання результатів
навчання учнів/учениць, зокрема підсумкового (тематичного, семестрового,
річного) оцінювання.
У 1 – 4 класах відповідно до Державного стандарту
початкової освіти здійснюють формувальне і підсумкове оцінювання. Заклади
загальної середньої освіти, відповідно до статті 54 Закону України «Про освіту»
щодо академічної свободи педагогічних працівників, можуть розробити власну
систему оцінювання результатів навчання учнів або скористатись чинними
Методичними рекомендаціями щодо оцінювання результатів навчання учнів
1 – 4 класів закладів загальної середньої освіти (наказ МОН № 813
від 13.07.2021).
Підсумкове
оцінювання у 5 – 11 класах.
Під час виставлення тематичної оцінки враховуються
всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми.
При цьому проведення окремої тематичної атестації при здійсненні відповідного
оцінювання не передбачається.
Семестрове
оцінювання здійснюється на
підставі тематичних оцінок. При цьому мають враховуватися динаміка особистих
навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість
теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо.
Річне
оцінювання здійснюється на
підставі семестрових або скоригованих семестрових оцінок. Річна оцінка не
обов’язково є середнім арифметичним від оцінок за І та ІІ семестри. Під час
виставлення річної оцінки мають враховуватися: динаміка особистих навчальних
досягнень учня (учениці) з предмета протягом року; важливість тем, які
вивчались у І та ІІ семестрах, тривалість їх вивчення та складність змісту;
рівень узагальнення й уміння застосовувати набуті протягом навчального року
знання тощо.
Наголошуємо, що відповідно до чинних нормативних актів і семестрова, і
річна оцінки можуть підлягати коригуванню.
Коригування семестрової оцінки проводиться згідно з пунктом 3.2 Інструкції
з ведення класного журналу 5 – 11(12) класів загальноосвітніх навчальних
закладів, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від
03.06.2008 № 496.
Коригування річної оцінки проводиться згідно з пунктами 9 – 10 Порядку
переведення учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти до наступного
класу, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 14.07. 2015 № 762
(із змінами), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 липня 2015 р.
за № 924/27369.
Зауважуємо, що для запобігання перевантаження учнів час проведення контрольних робіт
визначається загальношкільним графіком, складеним заступником директора
навчального закладу за погодженням із вчителями. Впродовж одного робочого дня
учні можуть виконувати письмову (тематичну/контрольну) роботу тільки з однієї
дисципліни, а протягом тижня – не більше ніж з трьох. Під час планування
письмових контрольних робіт у кожному класі необхідно передбачити їх
рівномірний розподіл протягом усього семестру, не допускаючи накопичення письмових
контрольних робіт наприкінці семестру, навчального року.
Години варіативного складника
навчальних планів можуть бути використані як на збільшення годин на
вивчення окремих предметів інваріантного складника, так і на упровадження
курсів за вибором/факультативів, проведення індивідуальних консультацій та
групових занять. Вибір між упровадженням курсів за вибором/факультативів і проведенням
індивідуальних консультацій та групових занять заклад освіти здійснює з
урахуванням індивідуальних навчальних можливостей і пізнавальних інтересів
здобувачів освіти і спрямовує на забезпечення умов диференціації та
індивідуалізації освітнього процесу. Умовою для їх упровадження має бути запит
батьків, наявність груп дітей з певними пізнавальними інтересами, готовність
педагогів до проведення курсів за вибором/факультативів.
У разі
використання
варіативного складника на вивчення окремих предметів інваріантного
складника розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми
здійснюється вчителем самостійно і фіксується у календарно-тематичному плані,
який погоджується керівником навчального закладу чи його заступником; учитель
записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для
навчального предмета, на підсилення якого використано зазначені години.
У разі використання варіативного складника на вивчення курсу за
вибором/факультативу до переліку навчальних програм в освітній програмі
закладу освіти додається програма цього курсу. Під час розподілу варіативного
складника навчального плану слід враховувати гранично допустиме навчальне навантаження
на учня.
Викладання навчальних предметів у 2021/2022 навчальногму році має здійснюватись
із урахуванням результатів міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018, у
якому Україна брала участь (режим доступу: https://testportal.gov.ua/zvity-dani-4/). Документ містить рекомендації щодо
подальшого розвитку освіти в Україні в коротко- та довгостроковій перспективах.
Привертаємо увагу, що дослідження PISA не перевіряє, чи засвоїли учні зміст
освітньої програми, а оцінює, наскільки учні здатні використовувати здобуті
знання, уміння та навички в реальному житті. Кожне дослідження PISA має
провідну компетентність (грамотність): у дослідженні PISA-2018 провідною була
читацька грамотність; у двох наступних дослідженнях PISA провідною стане математична
а потім природничо-наукова грамотність.
Доводимо до відома, що Організація економічного співробітництва і розвитку,
яка відповідає за проведення дослідження PISA, зважаючи на ситуацію, ухвалила
рішення продовжити поточний цикл дослідження та змістити всі наступні цикли
PISA на один рік. Основний етап Міжнародного дослідження якості освіти PISA,
який було заплановано на 2021 рік, через пандемію COVID-19 перенесено на 2022 рік.
Нагадуємо, що 05 серпня 2020 року розпорядженням Кабінету Міністрів України
№ 960-р було ухвалено Концепцію розвитку природничо-математичної освіти
(STEM-освіти) (далі – Концепція), реалізація якої передбачена до 2027 року (https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-a960r). Концепція спрямована на модернізацію
STEM-освіти, її широкомасштабне впровадження на всіх рівнях освіти,
встановлення партнерства з роботодавцями і науковими установами та їхнє
залучення до розвитку природничо-математичної освіти, тому пропонуємо вчителям
природничих дисциплін скоригувати свої навчальні плани із змістом зазначеного
документа, оскільки розвиток STEM-освіти може бути забезпечений на початковому,
базовому та профільному рівнях.
Згідно з Концепцією, навчальні методики та навчальні програми STEM- освіти
будуть спрямовані на формування компетентностей, актуальних на сучасному ринку
праці. Зокрема, це критичне, інженерне і алгоритмічне мислення, навички
оброблення інформації й аналізу даних, цифрова грамотність, креативні якості та
інноваційність, навички комунікації.
STEM-освіта упроваджується з урахуванням принципів особистісного підходу,
постійного оновлення змісту освіти відповідно до нових досягнень науки та вимог
ринку праці, формування необхідних компетентностей на всіх рівнях освіти,
розвитку закладів спеціалізованої освіти наукового спрямування. STEM-освіта
може реалізовуватися через усі види освіти – формальну, неформальну,
інформальну (на онлайн-платформах, у STEM-центрах/лабораторіях, за допомогою
екскурсій, турнірів, конкурсів, фестивалів, практикумів тощо).
Безперечною вимогою часу є формування у здобувачів освіти
медіаграмотності. Інфомедійна грамотність розглядається як комплекс
знань, умінь та навичок, які можна і треба розвивати не окремим предметом, а в
межах фактично кожного предмета і будь-якої теми. Це розвиток вміння працювати
з джерелами і першоджерелами інформації, розуміння, якому джерелу можна
довіряти, вміння ефективно шукати і перевіряти інформацію. Академією української преси та ГО «Інтерньюз-Україна» у
партнерстві з Міністерством освіти і науки України розроблений посібник
«Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди» (режим
доступу: https://www.aup.com.ua/osvitni-praktiki-iz-zapobigannya-info /)
та відповідний відеокурс (режим доступу: https://medialiteracy.org.ua/videokurs-osvitni-praktyky/).
Посібник розроблений як освітня відповідь на інфодемію –поширення недостовірної та неточної інформації щодо COVID-19.
Посібник «Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не
ізолюватися від правди» містить серію моделей занять із біології, громадянської
освіти / історії, української мови та сценарій позакласного заходу, в які
інтегрована медіаграмотність. Контент формує навички критичної оцінки
медіаповідомлень, розуміння власної ролі у запобіганні інфодемії та
відповідальне ставлення щодо поширення «вірусної» інформації. Посібник може
бути використаний під час навчального процесу в закладах загальної середньої
освіти і закладах післядипломної педагогічної освіти.
Привертаємо увагу керівників закладів освіти, їх заступників та педагогічних
працівників, що в змісті науково-методичної роботи в закладах освіти мають
відображатися питання теорії та практики впровадження концептуальних засад
реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа». Пропонуємо у
цій роботі використовувати видані за кошти державного бюджету
навчально-методичні посібники для педагогічних працівників, що висвітлюють
загальнодидактичні питання та питання методик навчання у Новій українській
школі. З електронним варіантом навчально-методичних посібників можна
ознайомитися на сайті Інституту модернізації змісту освіти на сторінці
електронної бібліотеки (https://cutt.ly/lyP5Ay2).
Також повідомляємо, що на сторінці електронної бібліотеки, крім електронних
версій підручників, розміщені художні та науково-популярні видання серії
«Шкільна бібліотека» для 5 – 7 класів закладів загальної середньої освіти.
Перелік
навчальної літератури та навчальних програм, що мають грифи «Рекомендовано
Міністерством освіти і науки України», «Схвалено для використання в освітньому
процесі» або висновок «Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних
закладах» (далі – Перелік), постійно оновлюється і доступний на офіційному
вебсайті ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (режим доступу: https://imzo.gov.ua/pidruchniki/pereliki/).
До Переліку у
цьому році не увійшли ті навчальні програми факультативних курсів, курсів
за вибором, строк дії грифа яких сплинув у 2021 році і дія грифа не
продовжена відповідно до Порядку надання грифів
навчальній літературі та навчальним програмам (далі – Порядок), затвердженим
наказом Міністерства освіти і науки України 20.07.2020 № 931, зареєстрованим в
Міністерстві юстиції України 11.10.2020 за № 1119/35402, (підпункт 1 пункту 5; пункт 15).
Відповідно до Порядку гриф у сфері повної загальної
середньої освіти надається модельним навчальним програмам. Навчальна програма, згідно із Законом України
«Про повну загальну середню освіту», затверджується педагогічною радою закладу
освіти (пункт 8 частини першої статті 1).
З огляду на зазначене, заклад освіти для
реалізації варіативної складової навчальних планів на підставі рішення педагогічної
ради закладу може використовувати в освітньому процесі навчальні програми факультативів
та курсів за вибором, які раніше мали відповідний гриф МОН і були
включені до Переліків навчальної літератури та навчальних програм у попередні
роки.
Інформуємо, що Державний стандарт базової середньої освіти, затверджений
постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898, буде застосовуватися у закладах
загальної середньої освіти з 01 вересня 2022 року для учнів 5 класу.
Міністерством з метою забезпечення впровадження нового державного
стандарту базової середньої освіти:
затверджено
Типову освітню програму для 5 – 9 класів закладів загальної середньої освіти
(наказ МОН від 19.02.2021 № 235), яка буде впроваджуватися поетапно з 2022/2023
навчального року (режим доступу:https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/602/fd3/0bc/602fd30bccb01131290234.pdf);
надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ МОН від
12.07.2021 № 795 із змінами) модельним навчальним програмам для
базової середньої освіти, у змісті яких реалізуються концептуальні засади
нового Державного
стандарту базової середньої освіти.
З текстами модельних навчальних програм можна ознайомитись за
покликанням: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/modelni-navchalni-programi-dlya-5-9-klasiv-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli-zaprovadzhuyutsya-poetapno-z-2022-roku
.
На сайті Інституту модернізації змісту освіти розміщено авторські
презентації модельних навчальних програм для 5 – 6 класів закладів загальної
середньої освіти (режим доступу: https://imzo.gov.ua/prezentatsii-model-nykh-navchal-nykh-prohram-dlia-5-6-klasiv-zakladiv-zahal-noi-seredn-oi-osvity/).
Для
успішної реалізації основних положень Державного стандарту, що
впроваджуватиметься в масовій школі з 2022 р., відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.04.2021
№ 406, у 2021 році стартував інноваційний освітній проєкт всеукраїнського
рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення
для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту
базової середньої освіти». Цей проєкт реалізуватиметься на базі 136 закладів
освіти, що виявили ініціативу впроваджувати ідеї, принципи, ціннісні орієнтири
нового Державного стандарту, шукати оптимальні рішення, апробувати нові
навчальні матеріали, педагогічні техніки і прийоми тощо.
Також інформуємо, що у цьому році
починає діяти загальнонаціональна програма Президента України «Здорова
Україна», покликана зробити
здоровий спосіб життя частиною українського менталітету. Складовою цієї програми є «Модель
здорової школи».
З метою обґрунтування та перевірки ефективності, а також
результативності методичного інструментарію впровадження й моніторингу «Моделі
здорової школи» Міністерством розпочата реалізація інноваційного освітнього
проєкту, який буде здійснюватись на базі закладів загальної середньої освіти
Дніпропетровської, Львівської, Полтавської, Рівненської та Херсонської областей
(наказ МОН від 04.08.2021 № 626).
Модель здорової школи окреслює вісім компонентів,
які необхідні закладу освіти для формування безпечного та здорового освітнього
середовища: освітній простір; освіта в галузі здоров’я та безпеки; фізична
культура та рухова активність; здорове харчування; медична служба; психологічна
служба; підготовка і здоров’я вчителів; залучення сім’ї та громади.
Реалізація інноваційного проєкту «Модель здорової
школи» та його результати – це внесок у реалізацію Національного плану заходів
щодо неінфекційних захворювань для досягнення глобальних цілей сталого розвитку
(затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 липня
2018 р. № 530-р), а також Національної стратегії створення безпечного
та здорового середовища в Новій українській школі (схвалена Указом Президента
України від 25 травня 2020 року № 195/2020).
Важливе питання для розбудови Нової української
школи, перетворення закладів загальної середньої освіти на простір здоров’я, де
діти не втрачають здоров’я, сидячи за партами і ведучи малорухливий спосіб
життя, а навпаки – зміцнюють імунітет, гармонійно розвиваються, демонструють
високий рівень рухової активності, фізично готуються до захисту своєї країни.
Для досягнення цієї мети розроблено нову модель фізкультурно-оздоровчої та
спортивно-масової роботи закладів загальної середньої освіти «Від “ДжуніорЗ” до
здорового способу життя».
ПОЧАТКОВА
ОСВІТА
Відповідно до п.1 статті 54 Закону України
«Про освіту» щодо прав і обов’язків педагогічних працівників в організації
освітнього процесу педагогічні
працівники, які здійснюють освітню діяльність у початковій школі, реалізують право на академічну свободу, у
тому числі свободу
викладання, свободу від втручання в педагогічну діяльність, право на вільний
вибір форм, методів і засобів навчання, освітніх методик і технологій,
насамперед методик компетентнісного навчання відповідно до освітньої програми
закладу освіти.
Крім того, педагогічні працівники, які
працюють у початковій школі, мають право на педагогічну ініціативу під час
розроблення закладом освіти освітньої програми.
Освітній процес педагогічний працівник зорієнтовує на
реалізацію освітньої програми закладу загальної середньої освіти. Відповідно до
неї добирає змістове наповнення, дидактичні засоби навчання, облаштовує освітнє
середовище. Обсяг обраних учителем для реалізації освітньої програми навчальних
матеріалів має відповідати віковим та індивідуальним можливостям учнів їх
опрацьовувати протягом відведеного для кожного класу навчального часу. Добираючи
змістове забезпечення вивчення предметів, рекомендуємо передбачити можливості
використання цифрових засобів в умовах очного навчання, що за потреби може
стати основою для організації дистанційного навчання. Вибір цифрової платформи
для використання в освітньому процесі заклад загальної середньої освіти
здійснює самостійно з урахуванням технічних можливостей учителів та учнів.
Під час розроблення календарно-тематичного, поурочного
планування вчитель/вчителька самостійно вибудовує послідовність формування
очікуваних результатів навчання, враховуючи при цьому послідовність розгортання
змісту в обраному ним/нею підручнику та можливості учнів класу. Учитель/учителька
може самостійно переносити теми уроків, відповідно до засвоєння учнями
навчального матеріалу, визначати кількість годин на вивчення окремих тем.
Звертаємо увагу педагогічних
працівників на те, що відповідно до вимог Державного стандарту початкової
освіти у навчальних програмах з усіх предметів і курсів передбачено 20 %
резервного часу. Під час складання календарно-тематичного планування учитель/учителька
може використовувати його на власний розсуд, наприклад для вдосконалення вмінь,
дослідження навколишнього середовища, у якому мешкають діти, краєзнавчих
розвідок, дослідницько-пізнавальних проєктів та екскурсій, зокрема з ініціативи
дітей. Крім того, пропонується наприкінці кожної чверті планувати
корекційно-рефлексивний тиждень для подолання виявлених у процесі формувального
оцінювання утруднень у навчальній діяльності школярів. З метою створення умов
для проєктної діяльності учнів, здійснення спостережень, досліджень, виконання
практико-орієнтованих завдань протягом навчального року пропонується виділити
час на проведення навчально-пізнавальної практики, екскурсій. Вибір змісту і
форм організації такої навчально-пізнавальної практики заклад освіти визначає
самостійно.
Пропонуємо навчальний день у 1 – 4 класах Нової
української школи розпочинати ранковими зустрічами, метою яких є створення
психологічно комфортної атмосфери в класному колективі та формування в учнів
мотивації до навчальної діяльності. На ранкову зустріч бажано відводити перші
15 – 20 хвилин навчального дня, що регламентують під час розроблення розкладу
дзвінків для 1 – 4 класів. Решту часу навчального дня необхідно розподілити між
уроками та перервами відповідно до кількості годин навчального плану, що є
академічними годинами, та тривалості уроків, визначеної у Законі України «Про
загальну середню освіту». Для кожного класу розклад дзвінків є гнучким і
коригується вчителем з урахуванням особливостей учнів класу та дидактичної
доцільності запланованої на день навчальної діяльності.
Тривалість уроків у закладах освіти
становить: у перших класах – 35 хвилин, у других – четвертих класах – 40
хвилин. Заклад освіти може обрати інші, крім уроку, форми організації
освітнього процесу. Вибір має зумовлюватися дидактичною доцільністю,
матеріально-технічною базою закладу, підготовкою вчителя та враховувати
індивідуальні особливості учнів. З метою розширення можливостей закладу освіти
щодо впровадження інноваційних, науково обґрунтованих організаційних форм
навчання рекомендуємо скористатися пропозиціями науковців Інституту педагогіки
НАПН України щодо дидактичних моделей організаційних форм компетентнісно
орієнтованого навчання (https://cutt.ly/eynEePM).
Фактичне виконання навчальної програми фіксується у класному журналі
відповідно до Методичних рекомендацій щодо заповнення Класного журналу учнів
початкових класів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від
07.12.2018 № 1362 (із змінами, внесеними згідно з наказом МОН України від
09.01.2020 № 21).
Новий Державний стандарт початкової освіти,
регламентуючи свободу педагогічних спільнот у виборі шляхів навчання, виховання
і розвитку школярів, відкриває можливість вибору та створення власного навчального
забезпечення освітнього процесу. Чинні вимоги до його якості доповнюються
показниками, що відповідають пріоритетам нового Державного стандарту і
передбачають: реалізацію ідеї інтеграції; дослідницький підхід до формування
умінь; конструювання знань, а не їх відтворення; організацію пошуку інформації
з різних джерел; розвиток критичного мислення, творчості тощо.
У 1 – 4 класах закладів загальної середньої освіти
пропонується працювати за підручниками, що за результатами конкурсного відбору
отримали гриф «Рекомендовано для використання в закладах загальної середньої
освіти» і надруковані за кошти державного бюджету. Використання навчальних
посібників, зошитів з друкованою основою, що доповнюють зміст підручників,
утворюють разом з ними навчальні комплекти, є необов’язковим і може мати місце
в освітньому процесі лише за умови дидактичної доцільності навчальних видань
для реалізації нових підходів у роботі з учнями, дотримання вимог щодо
уникнення перевантаження учнів та добровільної згоди усіх батьків учнів класу
на фінансове забезпечення.
В умовах компетентнісно орієнтованого
навчання посилюється увага до роботи з формування навичок самоорганізації і
самонавчання, уміння виокремлювати серед потоку інформації тієї, яка цікавить
найбільше, яка потрібна для виконання певного навчального завдання тощо. У
зв’язку з цим зростає актуальність самоосвітньої діяльності учнів у позаурочний
час. Її зміст, характер, форми роботи скеровує вчитель через пропозицію дидактично
доцільних домашніх завдань. Їх метою є самовдосконалення учнів з урахуванням
результатів формувального оцінювання. Домашні завдання мають забезпечувати
диференціацію освітнього процесу з урахуванням вікових та індивідуальних
психофізіологічних особливостей здобувачів освіти, їх пізнавальних інтересів та
готовності самостійно виконувати те чи інше завдання.
Під час вибору домашнього завдання,
визначення його обсягу необхідно враховувати часові затрати дитини на
виконання, сумарний час виконання домашніх завдань із різних предметів у співвіднесенні
з вимогами Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти
(затверджений наказом МОЗ 25.09.2020 № 2205, зареєстровано в
Міністерстві юстиції України
10.11.2020
р. за № 1111/35394), якими
визначено, що «тривалість
виконання завдань для самопідготовки учнів у позанавчальний час не
рекомендується більше ніж 1 година
у 3 – 5 класах. Учням 1 – 2 класів не рекомендуються обов’язкові завдання для
самопідготовки у позанавчальний час» (пункт 6 розділу V).
Поряд з дидактичною доцільністю
домашні завдання мають бути цікавими і посильними для учнів, формувати в них
впевненість і відповідальність за власні дії, розвивати творчість та
ініціативність. З метою підготовки матеріалів для навчальних проєктів
варіантами домашніх завдань може бути ознайомлення з довідковими матеріалами в
бібліотеці, спостереження і замальовки/фотографування результатів, інтерв’ю
батьків/друзів тощо.
Рекомендовано визначати дітям
термін виконання завдання (до наступного уроку; через тиждень/два тижні).
Ураховуючи вікові особливості учнів, максимальним терміном виконання домашнього
завдання може бути два тижні. Як правило, такий термін надається для
підготовки до позакласного читання, представлення групового навчального проєкту
тощо. Привертаємо увагу, що домашні завдання можуть передбачати роботу з
електронними освітніми ресурсами, які є в арсеналі закладу освіти, учителя,
учнів. Такі завдання мають відповідати програмовій темі, що опрацьовується.
Також має бути відпрацьована техніка роботи з подібними навчальними матеріалами
в умовах класного навчання.
Особливості організації освітнього процесу у 4 класі
У 2021/2022 навчальному році заклади загальної
середньої освіти продовжують впровадження концептуальних засад реформування
загальної середньої освіти «Нова українська школа». Пріоритетними залишаються
завдання створення освітнього середовища для реалізації інтегративного підходу
до компетентнісно орієнтованого навчання, забезпечення умов для взаємодії
учасників освітнього процесу на засадах педагогіки партнерства та в умовах
психологічної комфортності. Водночас необхідно враховувати, що учні 4 класу
завершують другий цикл початкової освіти. Він передбачає інтегративно-предметну
основу організації освітнього процесу з пріоритетним використанням
проблемно-пошукових, дослідницьких методів навчання тощо. Ця особливість
зумовлює вибір таких методик, які створюють для учня ситуацію самостійного
вибору, вияву відповідальності й ініціативності, критичної оцінки й сміливості
у прийнятті рішень, здатності в команді розв’язувати проблеми. Відповідно
основними видами діяльності учнів мають бути дослідницька, пошукова, творча тощо.
Ігрову діяльність пропонується організовувати для проведення дидактичних,
ділових ігор, ігор-стратегій тощо.
Задля збереження наступності між класами початкової
школи навчальний день учнів 4 класу пропонуємо розпочинати ранковою зустріччю з
дотриманням методики її проведення. Окрім психологічного налаштування учнів на
роботу протягом дня доцільно ранкові зустрічі присвячувати введенню теми дня,
тижня, окресленню певної навчальної проблеми, компетентнісно орієнтованого
завдання, які необхідно виконати у процесі подальшої навчальної діяльності.
Варіативність організації освітнього процесу в 4 класі
забезпечується двома типовими освітніми програмами, що відрізняються моделями
інтеграції змісту освітніх галузей та його визначеністю/невизначеністю за
роками навчання. Спільним для обох освітніх програм є підходи до організації
освітнього процесу та оцінювання результатів навчання здобувачів освіти.
Наголошуємо на необхідності дотримуватись вимог Закону
України «Про повну загальну середню освіти» (стаття 17) щодо права учнів на
справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та
доброчесне оцінювання результатів його навчання. У початковій школі перевірці
підлягає кожна виконана учнем робота.
В освітньому процесі 4 класу застосовують формувальне
та підсумкове оцінювання. Для його здійснення радимо керуватись чинними
Методичними рекомендаціями щодо оцінювання результатів навчання учнів 1 – 4
класів. Водночас наголошуємо, що у 4 класі, як і в 1 – 3 класах, формувальне
оцінювання здійснюють з метою отримання інформації про досягнення учнів задля
прийняття рішень про наступні кроки в навчанні як учителем, так і учнем. Однак,
ураховуючи певний рівень сформованості уміння вчитися, навичок самооцінювання і
взаємооцінювання, уміння визначати для себе певні завдання, робити вибір,
пропонуємо більше залучати четвертокласників до складання/коментування
інструкцій завдань, опису способу його виконання, очікуваного результату (продукту)
та характеристик, яким він має відповідати, що в цілому формує в учнів уміння
визначати критерії оцінювання завдання. Окрім того, учитель має спонукати учнів
до аргументованого самооцінювання і взаємооцінювання з визначенням того, що дає
змогу досягти успіху, чи призвести до утруднень.
Орієнтирами для визначення критеріїв оцінювання є:
вимоги до
обов’язкових результатів навчання та компетентностей учнів початкової школи,
визначені Державним стандартом початкової освіти до другого циклу навчання (3 –
4 класи);
очікувані
результати, зазначені в освітній програмі закладу освіти;
орієнтовна
рамка оцінювання результатів навчання учнів 1 – 4 класів закладів загальної
середньої освіти (додаток 1 до методичних рекомендацій щодо оцінювання
результатів навчання учнів 1 – 4 класів закладів загальної середньої освіти,
затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 13.07.2021 № 813).
З метою відстеження навчального поступу учнів та
коригування освітнього процесу з урахуванням результатів навчання учитель
проводить тематичні діагностувальні роботи. Тематичні діагностувальні роботи
можуть бути усними чи письмовими, у формі тестових завдань чи комбіновані,
можуть передбачати практичну роботу тощо. Форму роботи, зміст завдань, спосіб
зворотного зв’язку вчитель обирає самостійно з урахуванням особливостей учнів
класу. Обсяг діагностувальних робіт визначають з розрахунку прогнозованого часу
на виконання окремих завдань учнями, із урахуванням їхньої готовності до
виконання того чи іншого завдання. У 4 класі тривалість виконання
діагностувальної роботи не повинна перевищувати 35 хв (із 40 хв уроку 5 хв
інструктаж, 35 хв – виконання роботи).
Протягом навчального дня рекомендовано проводити не
більше однієї діагностувальної роботи. З метою уникнення збігів часу проведення
діагностувальних робіт терміни необхідно враховувати і узгоджувати під час
календарно-тематичного планування. Ураховуючи можливість коригування термінів
виконання календарно-тематичного плану і 20 % резервного часу програми, дата
проведення діагностувальної роботи може бути змінена на підставі аналізу
результатів спостережень у процесі формувального оцінювання.
Підсумковому оцінюванню підлягають результати навчання
учня за рік з урахуванням динаміки досягнення певного результату. Результати
підсумкового оцінювання за рік фіксують у свідоцтві досягнень учня/учениці та у
класному журналі. Рішення педагогічної ради про переведення до наступного класу
записують у класному журналі на сторінках «Зведений облік навчальних досягнень
учнів».
Іноземні мови
Вивчення іноземних мов у
2021/2022 навчальному році здійснюватиметься за декількома Державними
стандартами та типовими освітніми програмами:
для учнів 1 – 4 класів за новим Державним стандартом початкової освіти,
затвердженим Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року №87, та Типовою освітньою
програмою, розробленою під керівництвом О. Я. Савченко, і Типовою освітньою
програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна;
для учнів 5 – 9 класів за
Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою КМУ від
23 листопада 2011 року № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів загальної
середньої освіти ІІ ступеня (базова середня освіта), розробленою на виконання
Закону України «Про освіту» і затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 408;
для учнів 10 – 11 класів за
Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою КМУ від
23 листопада 2011 року № 1392, та Типовою освітньою програмою закладів
загальної середньої освіти ІІІ ступеня (профільна середня освіта), розробленою
на виконання Закону України «Про освіту» і затвердженою наказом МОН від
20.04.2018 № 407 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 № 1493).
Інваріантна
складова навчального плану для 5 – 11 класів забезпечує реалізацію змісту
іншомовної освіти на рівні Державного стандарту.
Предмети та курси за вибором визначаються закладами
освіти у межах гранично допустимого навчального навантаження з урахуванням
інтересів та потреб учнів, а також рівня навчально-методичного та кадрового
забезпечення закладу.
Звертаємо увагу, як і в попередні роки заклад освіти
має право вибору щодо вивчення другої іноземної мови. Рішення про запровадження вивчення другої
іноземної мови приймається, залежно від наявності умов для такого вивчення,
закладом освіти самостійно.
Залишається чинним наказ Міністерства від 07.08.2015
№ 855 «Про внесення змін до навчальних планів загальноосвітніх навчальних
закладів», згідно з яким збільшено години на вивчення іноземної мови за рахунок
варіативної складової. Рішення про збільшення годин
на вивчення іноземної мови за рахунок варіативної складової на всіх ступенях
освіти приймається залежно від наявності умов для такого вивчення закладом
освіти самостійно.
Навчальні програми з іноземних мов містять низку тем
і питань, що безпосередньо пов’язані з проблематикою інтегрованих змістових
ліній. Програми не обмежують смислове та лінгвістичне наповнення інтегрованих
змістових ліній, а лише пропонують орієнтовні шляхи їх реалізації. Вчителі
можуть наповнити новим міжпредметним змістом й інші теми, створювати
альтернативні можливості для поєднання різних знань та умінь, а також
навчальних методів з метою формування ключових життєвих компетентностей та
досягнення цілісності навчальної програми й освітнього процесу відповідно до
потреб певного класу.
Дозволяється використовувати підручники, що видані у
поточному році та в попередні роки, враховуючи при цьому зміни в програмах.
Щодо додаткової навчально-методичної літератури, то вчителі вільні в її виборі
й можуть застосовувати таку, що найкраще реалізує їхню методику навчання та
компетентнісний потенціал предмета «Іноземні мови». Програма
не обмежує самостійність та творчу ініціативу вчителів, передбачаючи гнучкість
у виборі та розподілі навчального матеріалу відповідно до потреб учнів та
обраних засобів навчання.
Із переліком рекомендованої літератури можна
ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України (www.mon.gov.ua)
та на сайті Інституту модернізації змісту освіти (www.imzo.gov.ua).
Система формувального оцінювання навчальних
досягнень учнів
1 – 4 класів Нової української школи має на меті допомогти вчителю
конкретизувати та надати необхідні інструменти для впровадження об’єктивного і
справедливого формувального оцінювання результатів навчання учнів 1 – 4 класів.
Система формувального оцінювання враховує уміння
(рецептивні та продуктивні), навички (граматика та лексика) та ключові
компетенції, визначені чинними програмами та стандартом Нової української школи
(інноваційність, інформаційно-комунікаційна та культурна компетентності).
Рівень, на який спрямоване оцінювання згідно чинних
програм та міжнародних стандартів, А1.
Функціональна складова. Формувальне
оцінювання відбувається впродовж навчального періоду та завершується наприкінці
семестру або року. Ключові уміння та фокус оцінювання:
сприймання на слух – основна ідея, детальне сприйняття;
читання – про себе, основна ідея, детальне сприйняття;
говоріння –
усна взаємодія (діалог з однокласниками, відповіді на питання вчителя),
монологічне мовлення (декілька речень про себе, короткі фрази на повсякденні
теми);
письмо – письмова взаємодія (короткі повідомлення, речення).
Види діяльності, які пропонуються до формувального оцінювання,
враховують функціональну складову навчання англійської мови у реалізації мети початкової
загальної середньої освіти та супроводжуються детальним описом та типами
завдань, які допоможуть вчителеві побудувати поступову, чітку та ґрунтовну
систему формувального навчання в молодшій школі.
Система також враховує та сприяє розвитку життєвих
умінь XXI століття
таких як креативне та критичне мислення, навчання впродовж життя, уміння
співпрацювати, соціальна відповідальність.
Орієнтовні параметри оцінювання навчально-пізнавальних досягнень учнів
Сприймання на
слух (хв):
обсяг
прослуханого запису – до 2;
орієнтовна
кількість завдань – 3 – 4;
оптимальна
кількість запитань в завданні – 5 – 6;
темп
мовлення – повільний, чіткий;
формат
– діалог, монолог;
лексичне/граматичне
наповнення – у межах тем, визначених чинними навчальними програмами.
Читання (слова):
обсяг
тексту – 100 – 150;
орієнтовна
кількість завдань – 3 – 4;
оптимальна
кількість запитань у завданні – 5 – 6;
формат
– короткі повідомлення, описи;
лексичне/граматичне
наповнення – у межах тем, визначених чинними навчальними програмами.
Говоріння (фрази):
обсяг
висловлювання – 5 – 6;
орієнтовна
кількість завдань – 2 – 3;
формат
– діалогічне мовлення (запитання – відповідь), монологічне мовлення (опис);
використання
лексики/граматики – у межах тем, визначених чинними навчальними програмами.
Письмо (слова):
обсяг
висловлювання – 40 – 50;
орієнтовна
кількість завдань – 1 – 2;
формат
– короткі письмові повідомлення, заповнення пропусків у тексті,
комбіновані завдання на читання та письмо.
Рекомендації щодо форм роботи на уроці з
використанням формувального оцінювання
Формувальне оцінювання здійснюється протягом усього навчального
процесу за допомогою спостереження, поурочного, тематичного вербального
оцінювання досягнень учнів, учнівських робіт та ін.
Пропонована система спрямована на конкретизацію
результатів навчальних досягнень учнів, отже, може бути використана як
семестрове оцінювання. Ключові уміння оцінюються за допомогою критеріїв, які
відповідають вимогам типових навчальних програм. Кожен критерій оцінюється за рівнем
навчального досягнення.
Рівні навчальних досягнень учнів визначаються дескрипторами,
які надають якісні та кількісні параметри для оцінювання кожного уміння
відповідно до критеріїв навчальних досягнень учнів.
Наприкінці семестру вчитель оцінює роботи учнів
протягом семестру та в результаті виконання вправ відповідно до критеріїв і
орієнтовних типів завдань.
Вчителі матимуть можливість підібрати власні вправи
або використати приклади завдань (Додаток 1). Орієнтовні типи завдань є
виключно рекомендованими, тобто не є обов’язковими, наведені для прикладу та
більш конкретного опису формату оцінювання результатів навчання.
Сприймання на слух
Критерій |
Рівні |
Дескриптори |
Розуміє прості діалоги на знайомі теми за допомогою візуальної опори |
☐ Високий ☐ Достатній ☐ Середній ☐ Початковий |
Високий (10 – 12 балів) – виконує всі або майже всі (90 – 100 %)
завдання на розуміння почутого правильно, розуміє усний текст майже повністю Достатній (7 – 9 балів) – виконує більшість завдань (70 – 89 %)
правильно Середній (4 – 6 балів) – виконує більше половини завдань правильно (50 –
69 %) Початковий (1 – 3 бали) – виконує деякі завдання правильно (20 – 49 %) |
Орієнтовні
типи завдань Діалог про опис малюнка – поєднай імена та об’єкти на малюнку. Прослухай діалог та дай відповідь на запитання, зазначивши відповідний
малюнок. |
||
Розуміє прості усні описи людей та предметів |
☐ Високий ☐ Достатній ☐ Середній ☐ Початковий |
Високий (10 – 12 балів) – виконує всі або майже всі (90 – 100 %)
завдання на розуміння почутого правильно, розуміє усний текст майже повністю Достатній (7 – 9 балів) – виконує більшість завдань (70 – 89 %)
правильно Середній (4 – 6 балів) – виконує
більше половини завдань правильно (50 – 69 %) Початковий (1 – 3 бали) – виконує деякі завдання правильно (20 – 49
%) |
Орієнтовні
типи завдань Послухай опис та поєднай слово і відповідний малюнок. Послухай опис та розмалюй об’єкти на малюнку. |
Читання
Критерій |
Рівні |
Дескриптори |
Розуміє прості повідомлення та описи на повсякденні теми |
☐ Високий ☐ Достатній ☐ Середній ☐ Початковий |
Високий (10 – 12 балів) – виконує всі або майже всі (90 – 100 %)
завдання на розуміння прочитаного правильно, розуміє письмовий текст майже
повністю Достатній (7 – 9 балів) –
виконує більшість завдань (70 – 89 %) правильно Середній (4 – 6 балів) – виконує більше половини завдань правильно (50 –
69 %) Початковий (1 – 3 бали) – виконує деякі завдання правильно (20 – 49
%) |
Орієнтовні
типи завдань Прочитай опис і напиши слово. Прочитай речення/запитання і обери відповідь. |
||
Розуміє короткі описові тексти, які підкріплені візуальною опорою |
☐ Високий ☐ Достатній ☐ Середній ☐ Початковий |
Високий (10 – 12 балів) – виконує
всі або майже всі (90 – 100 %) завдання на розуміння прочитаного правильно,
розуміє письмовий текст майже повністю Достатній (7 – 9 балів) – виконує більшість завдань (70 – 89 %)
правильно Середній (4 – 6 балів) – виконує більше половини завдань правильно (50
– 69 %) Початковий (1 – 3 бали) – виконує деякі завдання правильно (20 – 49 %) |
Орієнтовні
типи завдань Прочитай історію і обери найкращий заголовок. Прочитай історію, обери слово і доповни пропуски в тексті. |
Говоріння
Критерій |
Рівні |
Дескриптори |
|
|
Відповідає на питання про себе та повсякденні теми, використовуючи
прості фрази та короткі речення |
☐ Високий ☐ Достатній ☐ Середній ☐ Початковий |
Високий (10 – 12 балів) – відповідає на всі питання, здебільшого
використовуючи лексику та граматику правильно, будує речення, поєднує фрази
за допомогою простих з’єднувальних слів Достатній (7 – 9 балів) – відповідає короткими реченнями та фразами,
припускаючись незначних помилок; використовує відповідну лексику, поєднує
фрази за допомогою базових з’єднувальних слів Середній (4 – 6 балів) – відповідає на більшість запитань, використовуючи
слова та фрази для відповіді, припускаючись деяких помилок, які перешкоджають
розумінню; використовує відповідну лексику, поєднує фрази за допомогою Початковий (1 – 3 бали) – відповідає на деякі запитання використовуючи
прості слова та фрази, припускаючись помилок, які перешкоджають розумінню,
може використовувати прості з’єднувальні слова (and) |
|
|
Орієнтовні
типи завдань Дай відповіді на запитання про себе та повсякденні теми. Дай відповіді на запитання, описуючи малюнки. |
||||
Розповідає прості історії за допомогою візуальної опори |
☐ Високий ☐ Достатній ☐ Середній ☐ Початковий |
Високий (10 – 12 балів) – відповідає на всі питання, здебільшого
використовуючи лексику та граматику правильно, будує речення, поєднує фрази
за допомогою простих з’єднувальних слів Достатній (7 – 9 балів) – відповідає короткими реченнями та фразами,
припускаючись незначних помилок; використовує відповідну лексику, поєднує
фрази за допомогою базових з’єднувальних слів Середній (4 – 6 балів) – відповідає на більшість запитань,
використовуючи слова та фрази для відповіді, припускаючись деяких помилок,
які перешкоджають розумінню; використовує відповідну лексику, поєднує фрази
за допомогою Початковий (1 – 3 бали) – відповідає на деякі запитання, використовуючи
прості слова та фрази, припускаючись помилок, які перешкоджають розумінню,
може використовувати прості з’єднувальні слова |
|
|
Орієнтовні
типи завдань Опиши малюнки. Знайди відмінності між картинками. Розкажи історію, використовуючи малюнки. |
||||
Письмо
Критерій |
Рівні |
Дескриптори |
|
Пише короткі повідомлення на повсякденні теми |
☐ Високий ☐ Достатній ☐ Середній ☐ Початковий |
Високий (10 – 12 балів) – надає базову інформацію в письмовій формі
щодо знайомих тем, правильно будує речення, пише короткі речення під час
складання зв’язного тексту Достатній (7 – 9 балів) – надає базову інформацію в письмовій формі
щодо знайомих тем за зразком і за ситуативної підтримки вчителя, правильно
будує речення, пише короткі фрази під час складання зв’язного тексту Середній (4 – 6 балів) – надає
базову інформацію в письмовій формі щодо знайомих тем лише за зразком і за
постійної підтримки вчителя, правильно пише знайомі слова, допускає
граматичні помилки під час написання зв’язного тексту Початковий (1 – 3 бали) – копіює письмову інформацію, пише знайомі
короткі фрази, правильно прописує прості слова, допускає помилки у правописі
незнайомих слів |
|
Орієнтовні
типи завдань Опиши малюнок. Напиши речення у відповідь на запитання. |
Технологія учнівського мовного портфоліо заохочує учнів
добирати свої найкращі роботи і презентувати власні успіхи іншим. Поступово заповнюючи його сторінки, учень/учениця
вчиться осягати багатокультурність і багатомовність оточуючого світу, розмаїття
іноземних мов, відчувати себе громадянином власної країни, а також роздумувати
над важливістю вивчення іноземних мов для задоволення особистих інтересів і
потреб, зокрема, для здійснення комунікації з ровесниками з інших країн. За
допомогою мовного портфоліо відбувається первинне усвідомлення процесу навчання
іноземної мови та самоусвідомлення у ньому. З допомогою вчителя учні вчаться
проєктувати власні цілі, спостерігати за власними діями та успіхами,
презентувати власні роботи та формувати первинні демонстраційні уміння. Так
відбувається становлення метакогнітивної діяльності, від подальшого розвитку
якої залежить формування умінь самостійної роботи в іншомовному навчанні,
впевненість у власних діях, уміння ставити і досягати власні цілі на наступних
етапах. Самоусвідомлення і самоспостереження є першим кроком до формування
первинних умінь самооцінювання в подальших класах, відправним пунктом
траєкторії, націленої на розвиток учнівської автономії, що є необхідним умінням
та умовою для успішного навчання її випускників у майбутньому.
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Здійснення контролю забезпечує своєчасне корегування навчального
процесу з метою приведення його до рівня, заданого програмою й стандартом, що
окреслюють очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Зміст навчання іноземної мови охоплює такі види мовленнєвої
діяльності: рецептивні, продуктивні та інтеракційні. Для участі в них необхідні
такі уміння: сприймання на слух; зорове сприймання; усне та писемне продукування;
усна, писемна та онлайн взаємодія. Для виявлення рівня володіння кожним умінням
розроблено відповідні критерії.
Мовленнєві уміння є
основою для реалізації системи контролю над ходом і якістю засвоєння учнями
змісту навчання іноземної мови.
Учні з самого початку
навчання повинні знати, яких результатів їм потрібно досягти, що від них
очікують. У цьому полягає й певний стимул до підвищення якості власних знань і
умінь.
Основними видами
оцінювання з іноземної мови є поточне (не поурочне), тематичне, семестрове,
річне оцінювання та підсумкова державна атестація.
Основною ланкою в системі
контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що
проводиться систематично з метою встановлення правильності розуміння
навчального матеріалу й рівнів його опанування та здійснення корегування щодо
застосовуваних технологій навчання.
Основна функція поточного
контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести спрямовані на закріплення
вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно
поєднувати із фронтальною роботою групи.
Тематичне оцінювання
проводиться на основі поточного оцінювання. Окремого оцінювання для виставлення
тематичних оцінок не передбачено. Під час виставлення тематичного бала
результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Важливою ланкою в системі
контролю є семестровий контроль, що проводиться періодично з метою перевірки
рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів
семестру й підтвердження результатів поточних балів, отриманих учнями раніше.
Семестровий контроль проводиться двічі на рік.
Завдання для проведення
семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш
актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються вчителем з
урахуванням рівня навченості, що дає змогу реалізувати диференційований підхід
до навчання.
Семестровий
контроль проводиться за всіма мовленнєвими уміннями. У
журналі робиться, наприклад, такий запис:
5.12. Контроль аудіювання
|
18.12. Контроль говоріння |
22.12. Контроль читання |
25.12. Контроль письма |
Звертаємо увагу, що «Контроль» не є контрольною
роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування.
Оцінка за семестр
ставиться на основі поточного оцінювання (тематичного) та оцінок контролю з
мовленнєвих умінь.
Особливості
дистанційного оцінювання навчальної діяльності учнів:
використання
опитувальників та їх адаптація;
підготовка розгорнутих
запитань на перевірку засвоєння матеріалу;
забезпечення
послідовності у чергуванні викладання матеріалу та інтерактивного опитування;
додаткова увага до
аспекту самооцінювання учнями власної навчальної діяльності;
достатній час на
відповіді учнів;
анонімне опитування
учнів (за потреби);
використання
оцінювання як інструменту кращого розуміння процесу учіння;
заохочення
конструктивної критики (що працює, що не працює) з боку учнів.
Організація
дистанційного навчання іноземних мов у закладах загальної середньої освіти
За останні роки онлайн уроки стають дедалі популярнішими у
царині вивчення іноземних мов. Із закриттям шкіл, пов’язаним з пандемією
коронавірусу, вчителі були вимушені стрімко перейти на онлайн навчання, що спричинило
певні складнощі у процесі навчання. Щоправда позитив у тому, що методика
викладання предмета не змінилася, і питання полягає лише в адаптації методики з
урахуванням сучасних онлайн інструментів.
Для вчителів іноземних мов (англійської, зокрема)
відповідно до стратегії розвитку та реформи національної освіти, впровадження
нової програми навчання англійської у середній школі (5 – 9 класи) Міністерство
освіти та науки України, Британська Рада в Україні, Cambridge Assessment
English та Cambridge University Press створили наступну частину онлайн курсу на
платформі nus-english.com.ua для дистанційного навчання вчителів англійської
мови.
Платформа nus-english.com.ua створена з урахуванням усіх
чинних вимог та критеріїв навчальних програм і стандарту базової середньої
освіти, враховує специфіку контексту викладання у сучасній українській школі,
поєднує в собі міжнародні практики та підходи до викладання іноземної мови.
Платформа містить
розділ Secondary Teachers, який
складається з онлайн курсу, документів, банку додаткових матеріалів та
тестування.
Онлайн курс для вчителів
середньої школи надає необхідну основу для системного та структурованого
засвоєння теоретичного матеріалу, практичні поради, приклади та кейси, а також
численні вправи і готові частини уроків на відпрацювання певних рецептивних і
продуктивних умінь та навичок.
Курс побудований за
принципами наступності, диференціації, циклічності та системності. Матеріал
викладений у доступній формі з використанням матеріалів, які нададуть змогу
вчителям не тільки підвищити кваліфікацію з методики викладання англійської
мови, а й отримати необхідний набір онлайн інструментів для навчання дітей
дистанційно.
Тематика курсу охоплює
методи та техніки комунікативного підходу до викладання англійської, психолого-педагогічні
особливості навчання підлітків, основи формального та формувального оцінювання
в середній школі й викладання англійської дистанційно.
Навчальні матеріали на
платформі у відкритому доступі, без прив’язки до певних дат або часових рамок. Учителі
мають можливість проходити курс у власному темпі та порядку.
Крім цього, особливо цінним є ресурс ‘Mapping Online Resources to the Curriculum’,
який складається з п’яти інтерактивних розробок відповідно до класу навчання та
тематики програм на кожному етапі навчання. Матеріали надають чітку та
зрозумілу систему додаткових активностей, планів уроків, вправ і завдань, які
спрямовані на збалансоване відпрацювання граматики та лексики в контексті
говоріння, аудіювання, письма і читання.
Вчителям також
стануть у пригоді додаткові ресурси для
батьків –підбірка порад та завдань з вивчення англійської, які можна
виконувати вдома.
Resource Bank містить
матеріали для завантаження, додаткові завдання для уроків англійської мови,
додатки та інтерактивні ігри з найбільш поширених тем від провідних фахівців
міжнародних організацій, які допоможуть вчителям та батькам більш ефективно
організувати дистанційне навчання або урізноманітнити навчальний процес у класі
та вдома. Розділ також містить додаткові можливості для професійного розвитку
вчителя (статті, вебінари, обговорення та поради).
Вчителі німецької та французької мов зможуть отримати
аналогічну інформацію та пройти курси на платформах Гете-Інститу та PRO-FLE.
Ведення шкільної документації
У початковій школі (1 – 4
класи) зошити перевіряються після кожного уроку у всіх учнів.
У 5 – 9 класах зошити
перевіряються один раз на тиждень.
У 10 – 11 класах у
зошитах перевіряються найбільш значимі роботи, але з таким розрахунком, щоб
один раз на місяць перевірялися роботи всіх учнів.
До виправлення помилок у письмових роботах учителі
можуть підходити диференційовано, враховуючи вікові особливості учнів та
рівень сформованості відповідного уміння у конкретного учня/учениці: виправляти
помилки власноруч; підкреслювати слово/вираз тощо з помилкою; підкреслювати
саму помилку з метою самостійного виправлення її учнем/ученицею; позначати
рядок, в якому є помилка, на полях з метою самостійного пошуку та виправлення
помилки учнями.
Відповідно до
загальних вимог до ведення класного журналу «Записи в журналі ведуться
державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та
завдання додому мовою вивчення предмета». Зошити
підписуються виучуваною мовою.
Поділ класів на
групи здійснюється відповідно до
нормативів, затверджених наказом Міносвіти і науки України від 20.02.2002 №
128. При поглибленому вивченні іноземної мови клас ділиться на групи з 8 – 10
учнів у кожній (не більше ніж 3 групи); при вивченні іноземної, що не є мовою
навчання, а вивчається як предмет – клас чисельністю понад 27 учнів ділиться на
2 групи.
З огляду на те, що
майже всі стратегічні документи щодо вивчення іноземних мов зорієнтовані на
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти, детально ознайомитися з
основними положеннями цього документа можна за посиланням: http://www.coe.int/ .
Безкоштовні
онлайн-ресурси для організації дистанційного навчання
Англійська мова
Британська Рада
Навчання різних вікових груп:
практичні ресурси, плани уроків тощо
https://www.teachingenglish.org.uk/resources
Низка різноманітних коротких
курсів для вчителів на FutureLearn
https://www.teachingenglish.org.uk/training
Тематичний блог для вчителів:
дистанційне навчання
Путівник із дистанційного
навчання
Публікація «Інновації в освіті: дистанційне
навчання
Навчальний відео-серіал Word on the street (рівні В1, В2)
Аудіо-серіал Big City Small World
(рівень В1)
Колекція ресурсів для розвитку мовленнєвих
умінь
https://learnenglish.britishcouncil.org/skills
Граматичний практикум
https://learnenglish.britishcouncil.org/grammar
Лексичний практикум
https://learnenglish.britishcouncil.org/vocabulary
Express Publishing
Матеріали для сприймання на слух (рівні А2 –
В1), плани уроків, формувальне оцінювання
https://foliobooks.com.ua/ua-teachers-room
Безкоштовні ресурси для вчителів від
видавництва: робочі аркуші, картки, аудіо-аписи, портфоліо та багато іншого
https://tinyurl.com/y9dk9ncaLinguist – Cambridge University Press – MMPublications
Дистанційне навчання (1 – 4 класи):
Quick Minds https://bit.ly/2xGdCeV
Super Safari https://bit.ly/3eH0HtB
Kid’s Box https://bit.ly/2RXm93H
Дистанційне навчання (5 – 9 класи):
Eyes Open https://bit.ly/2zmAS1R
Prepare https://bit.ly/2wXqdK4
Дистанційне
навчання –
підготовка до складання Кембриджських
іспитів:
Objective https://bit.ly/2Y2gDRv
Compact https://bit.ly/2RVJ1AA
Complete https://bit.ly/2Vs2QBN
Fun Skills (Starters) https://tinyurl.com/y9jhesw9
Fun Skills (Movers) https://tinyurl.com/ydyx6o8c
Fun Skills (Flyers) https://tinyurl.com/y83s43rn
Безкоштовний інтерактивний додаток, аудіо, додаткові
ресурси, підручники, книги для вчителя та інше до курсу Quick Minds for Ukraine
Методичні
поради, посилання на платформи для організації дистанційного навчання та інше:
Quizlet https://tinyurl.com/y8yl7oel
Kahoot https://tinyurl.com/y9x5n54z
Blackboard https://tinyurl.com/yd5n42a7
Використання візуальних елементів
Дія та взаємодія – важливі складники
дистанційного навчання у початковій школі https://tinyurl.com/ybhj8jqs
Відеоуроки Smart Junior for Ukraine для
учнів 1-3 класів
Oxford University Press
Навчаємося вдома: вебінари, блоги,
корисні поради, ідеї, завдання та інше
Вчительські спільноти, вебінари,
підписка на професійні розсилки, домашнє читання тощо
Оцінювання: активності, які
допомагають учням продемонструвати те, що вони знають
Адаптивне тестування у вивченні
англійської мови
Оцінювання глобальних умінь
Створення тестів для підлітків
Серія вебінарів для вчителів на
тему оцінювання
Pearson - DINTERNAL EDUCATION
Освітній сайт «Пірсон» Україна
https://www.pearson.eu/cee/ukraine/homepage/
Дистанційне учіння та навчання
Вебінари та відео тренінги для
вчителів англійської мови
Ресурси для вчителів
Ресурси для учнів
Освітній проект: уроки наживо
MACMILLAN EDUCATION
Початкова школа: https://macmillanukraine.com/distance-learning/
Середня та старша школа https://macmillanukraine.com/distance-learning/
Відеоінструкції стосовно роботи з
онлайн-ресурсами
https://www.youtube.com/channel/UCy6NceQPLfFGjKuq6l8l-3w/playlists
Вебінари з експертами по
дистанційному навчанню https://www.macmillanenglish.com/tr/distance-teaching-and-learning-hub/know-how/webinars
Уроки для дистанційного навчання
htpp://www.onestopenglish.com
No comments:
Post a Comment